logo
A powerful architecture & Construction theme. Construct your website in the perfect Ratio.
Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula

אודות חיזוק מבנים לרעידות אדמה

גלובלינקס התחדשות עירונית / חדשות ומאמרים  / תמ"א 38  / אודות חיזוק מבנים לרעידות אדמה

אודות חיזוק מבנים לרעידות אדמה

חדשות לבקרים אנחנו קוראים במדיות השונות שבתקשורת מאמרים וכתבות העוסקים במחקרים שונים שקובעים בבירור, כי בעתיד הנראה לעין, עתידה להתחולל בישראל רעידת אדמה קטלנית, ולכן, יש להתכונן, ולהכין לכך את הציבור, ובעיקר – את המבנים השונים. אם אכן תתחולל רעידת האדמה הקטלנית הזו בישראל, היא לא תהיה הפעם הראשונה בה רעידת אדמה הרסה בתים וגבתה חייהם של מאות אנשים. בעבר הלא מאד רחוק, התרחשה באזור ישראל שורת רעידות אדמה קשות, כאשר האחרונה בהן, אירעה בשנת 1927. רעידת אדמה זו גבתה חייהם של כ-500 איש. צפוי למדי, כי באזורנו מתחוללות ועתידות להתחולל עוד רעידות אדמה, מאחר ואזור זה ממוקם על השבר הסורי-אפריקאי, ממש על החיבור של הלוחות הטקטוניים. כאשר לחץ כלשהו משתחרר בין לוחות כאלה, מתחוללת רעידת אדמה שעוצמתה והשפעתה נקבעות על פיה המרחק שבו ממוקם הישוב ממוקד הרעש (מוקד התזוזה). במקרים בהם מדובר בערים או באזורים מיושבים, אם המבנים שבאזור אינם בנויים בצורה העומדת בתקן נגד רעידות אדמה, הנזק הרב שיגרם, עלול להתבטא לא רק ברכוש, אלא אף לעלות בחיי אדם.

תמ”א 38 והדרך בה היא מסייעת להתמודד עם איומי רעידות האדמה

בשנת 2005 אישרה הממשלה את תמ”א 38 (בשמה המלא – תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה). התוכנית גובשה במטרה לעודד את חיזוקם של המבנים הישנים יותר מפני השפעותיהן של רעידות האדמה. זאת, על פי נהלים וכללים ברורים שנחקרו וגובשו על ידי אנשי מקצוע בתחום (אדריכלים ומהנדסים מומחים בתחומם).

מה כוללת תמ”א 38 באספקט של חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה?

חיזוקם של מבנים שהוקמו לפני שנת 1980. הערכת המומחים גורסת כי מבנים אשר הוקמו לפני שנה זו, לא נבנו על פי התקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה – ת”י 413, אשר נכנס לתוקפו בשנת 1975, לכן, מן הסתם, מבנים שנבנו לפני שנה זו, אינם מסוגלים לעמוד בכוחות שיופעלו עליהם בעת רעידת אדמה, ויהפכו למלכודות לגרים בתוכם.

במקרים מסוימים, מאשרת התוכנית את הריסתו של כל הבניין והקמתו מחדש. הפעם – על פי זכויות הבניה של הבניין שבתוכנית, תוך שימת דגש על חיזוקו המבנה על פי הכללים והתקנים.

עוד קבעה ממשלת ישראל, כי על מנת לתמרץ את בעלי הנכסים והיזמים המעורבים בפרויקט כזה, תינתנה הקלות והטבות שונות, שחלקן (כמו בניית ממ”ד, למשל) יכול להוות אמצעי הגנה נוסף. לא רק בפני רעידות אדמה, אלא אף בפני איומים שונים אחרים.

כיצד מתבצע תהליך חיזוק מבנים לרעידות אדמה?

ברגע שמתקבלת החלטה בין בעלי הדירות במבנה ישן על כניסה לפרויקט תמ”א 38, מתחיל כדור השלג להתגלגל. זה הזמן לפגוש את המהנדסים והאדריכלים שיבחנו את המבנה הקיים ויגישו להם את הצעתם לתוכנית כוללת לחיזוקו של המבנה ואף להרחבתו, בהתאם לזכויות הבניה הקיימות במקום. כדי שתוכנית כזו תתקבל ותצא לפועל, קיים צורך ברוב של שני שליש מבעלי הדירות במבנה. במידה ויתקבל רוב כזה, ניתן להמשיך ולגלגל את התוכנית הלאה. מצד היזם או החברה המבצעת ימונה איש קשר שיפעל באופן שוטף מול נציגות בעלי הדירות בבניין (ועד הבית או בא כוח שלו, לרוב, עורך דין), וזאת, מתוך הכוונה לסיים את הפרויקט חיזוק המבנה בהקדם ובצורה משביעת רצון לכל הצדדים.

מי יהיה הקבלן שלי?

כפי שהזכרנו קודם לכן, תמ”א 38 מציעה יותר מנתיב חיזוק מבנים אחד – הנתיב הראשון מציע ביצוע פרויקט תמ”א ללא הריסתו של המבנה, תוך חיזוקו של המבנה מפני רעידת אדמה באמצעות שיפוץ המבוצע בו. ולעומתו, הנתיב השני, שבמסגרתו הורסים כליל את המבנה הישן והבעייתי, ובמקומו מוקם בניין חדש העומד בכל התקנות והוראות הבניה העדכניות, בכללן, כמובן, חיזוקו של המבנה מפני רעידות האדמה.

כפי שניתן להבין, הליכי חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה מחייבים מאנשי המקצוע המבצעים אותם ניסיון עשיר, כמו גם ידע רב בתחום, וזאת, על מנת לבצע את העבודה כנדרש, ולוודא כי הבניין יהיה עמיד ויציב גם במקרים של רעידת אדמה.

המסקנה היא ברורה ובלתי נמנעת

עליכם לבחור בחברה קבלנית המתמחה בתחום וצברה מוניטין נכבד בביצוע פרויקטי חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. יש לוודא כי החברה ביצעה את הפרויקטים בצורה מקצועית ואיכותית, ושיחה עם לקוחות קודמים יכולה לאשר לכם כי היא מסוגלת להעניק לכם, בד בבד עם העבודה המקצועית האיכותית, גם יחס אישי, הכולל ייעוץ מקיף בנושא וליווי צמוד לאורך כל הפרויקט הוא חשוב. במובנים רבים, מדובר כאן בחתונה קתולית לפרק זמן שנע בין שנה וחצי ועד לשלוש שנים, במקרה הטוב.

לכן רצוי מאד שתבחרו קבלן שיוריד מעל כתפיכם לחצים ונטל מיותר, כי גם כך, מדובר בתקופה לא קלה ורוויית מתחים. כך שרצוי, לפחות, שתעברו אותה עם קבלן / פרטנר שעליו אתם יכולים לסמוך בעיניים עצומות.

הפרויקטים המוצגים באתר הנם פרוייקטים בישראל בתחומי - תמ"א, חיזוק, שימור, הריסה ובנייה של כל החברות בקבוצה ובעלי מניותיה.

פיתוח ושיווק באינטרנט DreamZone

דילוג לתוכן