logo
A powerful architecture & Construction theme. Construct your website in the perfect Ratio.
Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula

היזם הפסיק בנייה בפרויקט– מה עושים?

גלובלינקס התחדשות עירונית / חדשות ומאמרים  / היזם הפסיק בנייה בפרויקט– מה עושים?

היזם הפסיק בנייה בפרויקט– מה עושים?

פרויקט תמ”א הוא פרויקט מורכב, פרויקט סבוך שרק מי שיש לו ניסיון בתחום יכול לקחת אותו לידיו ולבצע אותו. פרויקט תמ”א הוא פרויקט שדורש אישורים שונים, דורש תכנון נכון ודורש ביצוע לא פחות ממושלם.

מהדיירים הוא דורש בעיקר סבלנות ואורך רוח מכיוון שאיכות החיים שלהם נפגעת במהלך הבנייה וחיזוק המבנה. הם נדרשים לא פעם לחיות בתנאים פחות נוחים אבל לפחות עם ידיעה שבסוף התהליך, כשהפרויקט יגיע לסיומו הבניין שלהם יהיה חזק ויעמוד בתקנים הדרושים והפיצוי שלהם יהיה משתלם במיוחד ובדרך כלל גם יעלה את ערך הנכס שלהם.

הכול טוב ויפה כל עוד הפרויקט עובד כמו שצריך, היזם עומד בהתחייבויות שלו והחיזוק והבנייה מסתיימים פחות או יותר בזמן. אבל מה קורה אם הוא לא עומד בהתחייבויות שלו מה אם הוא מפסיק את הבנייה באמצע? מה הדיירים יכולים לעשות ואיך הם יכולים להמשיך את הפרויקט?

על תמ”א 38

תמ”א 38 היא תוכנית שאמורה לתת מענה לבעיה שקיימת בלא מעט מבנים ישנים, בעיה של אי עמידה בתקנים מחמירים של עמידות בפני רעידות אדמה. בעבר התקן לא היה מחמיר אך משנת 1980 הוא חדש וצריך לעמוד בו, והמבנים שנבנו לפני שהתקן נכנס לתוקף לא יכולים לעמוד ברעידת אדמה חזקה.

אבל בשביל לחזק את המבנים הללו צריך תקציב משמעותי, צריך שהמדינה תפתח את הכיס ולמדינת ישראל כידוע יש מספיק הוצאות אחרות… אז מה עושים? נותנים ליזמים לעשות את זה ומתמרצים אותם עם זכויות בנייה. הדיירים מצידם מקבלים הטבות שונות שהופכות את החיים שלהם לנוחים יותר וכמובן מבנה בטוח יותר לגור בו, וכולם מרוצים.

בתמ”א 38 עשויים הדיירים לקבל הטבות כמו עיצוב מיוחד של הבניין, התקנת מעלית, בניית חנייה, תוספת של מרחבים מוגנים ועוד הטבות אחרות. אך כפי שציינו, אם הפרויקט לא עובד כמו שצריך והיזם הפסיק את הבנייה באמצע, זו יכולה להיות בעיה רצינית לדיירים.

הסיבה העיקרית – מימונית

אז למה שיזם יפסיק את הבנייה באמצע פרויקט תמ”א 38? יכולות להיות לכך סיבות שונות כמו סכסוך עם דיירי הבניין, ניסיון שינוי שלו או של הדיירים את החוזה, אך יש לכך בדרך כלל סיבה אחת “פשוטה” והיא – כסף.

כניסה לפרויקט תמ”א מצריכה מהיזם גב כלכלי משמעותי. הוא לוקח על עצמו את כל הפרויקט שכולל את בניית הדירות שהוא מקבל וכמובן את חיזוק מבנים כמו גם ההטבות והמתנות שמקבלים הדיירים. מדובר על הוצאה לא קטנה ועל צורך במימון של כל זה, ולפעמים יזם בונה על מימון מסוים, מתחייב לדיירים ומתחיל את הפרויקט אבל נתקע באמצע בלי כסף, מה שיכול להוביל לעצירתו של הפרויקט.

יכול להיות גם שזו חברה שמבצעת כמה פרויקטים במקביל או יזם שעוסק בתחומים נוספים, ואם יש בעיה עם פרויקט אחר זה ישליך ישירות על הפרויקט הנוכחי. בשורה התחתונה, אין ליזם כסף להמשיך את הפרויקט והוא לא יכול לבנות על זה שהוא ימכור בסופו של דבר את הדירות שהוא בונה.

אז מה עושים? אם נתקלתם במצב כזה אתם צריכים קודם כל לפנות לעורך דין מומחה בתחום שישחרר אתכם מהיזם הזה. אתם צריכים כמובן למצוא עורך דין שמלכתחילה ידאג שיהיו בחוזה הסעיפים הרלוונטיים ואתם צריכים לאחת מכן כמובן למצוא חברה אחרת שתמשיך את הבנייה מאותה הנקודה שהיזם הפסיק בה.

להימנע מראש מבעיה כזו

כל מה שנכתב כאן זה כמובן לאחר מעשה, לאחר שהיזם הפסיק את הבנייה ועכשיו צריך למצוא פתרונות כדי לא להישאר במצב הזה. אבל מי שיכול להימנע מראש מהבעיה רצוי שיעשה את זה, והימנעות כזו היא קודם כל וידוא שיש ליזם גב כלכלי מוכח.

אם מדובר על יזם מנוסה שבעברו כבר לא מעט פרויקטים, סביר להניח שהוא עם גב כלכלי חזק ואתם יכולים להיות רגועים. חשוב גם לבחון עד כמה שאפשר את מצבו הכלכלי של היזם או של החברה היזמית, כדי להיות בטוחים שעושים את העסקה עם היזם הנכון.

דברים נוספים חשובים

מה עוד חשוב לוודא לפני שסוגרים עם יזם? חשוב לברר האם הוא עובד עם קבלני משנה שלוקחים חלק משמעותי בעבודה. גם הם יכולים להפיל את הפרויקט אם אין להם גב כלכלי, כי הם יכולים למשוך אחריהם את היזם.

לבחור חברה אחת מתאימה

אם היזם הפסיק את הפרויקט והצלחתם להשתחרר מהחוזה בעזרת עורך הדין שלכם, עכשיו זה הזמן למצוא חברה אחרת או יזם שייקחו את הפרויקט מכאן והלאה. אז מה חשוב שהחברה או היזם יספקו? קודם כל ניסיון רב בתחום. אתם יכולים וצריכים לבחון פרויקטים קודמים כמו גם לבחון את מצבם הכלכלי. אתם צריכים לדבר עם הדיירים בפרויקטים הקודמים ולהבין איך התקדם הפרויקט והאם הוא היה לשביעות רצונם. אתם צריכים לוודא שהחברה או היזם יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם וצריכים לדעת כמה שיותר.

אל תיפלו ללשון חלקלקה ולניסיונות שכנוע שיכולים אחר כך לעלות לכם ביוקר. תמצאו את היזם או החברה הנכונים ביותר לכם, כאלו שבדקתם את עברם ואת מה שם כבר עשו והם מגיעים אליכם עם “קבלות”, עם הצלחות.

הפרויקטים המוצגים באתר הנם פרוייקטים בישראל בתחומי - תמ"א, חיזוק, שימור, הריסה ובנייה של כל החברות בקבוצה ובעלי מניותיה.

פיתוח ושיווק באינטרנט DreamZone

דילוג לתוכן