logo
A powerful architecture & Construction theme. Construct your website in the perfect Ratio.
Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula

חיזוק מבנים לרעידות אדמה

גלובלינקס התחדשות עירונית / חדשות ומאמרים  / תמ"א 38  / חיזוק מבנים לרעידות אדמה

חיזוק מבנים לרעידות אדמה

ישראל היא מדינה בה יש לא מעט בעיות, צרות וסיכונים. יש פיגועים ומלחמות לצערנו כמו גם לא מעט תאונות דרכים, וחשוב כמובן לטפל בהן אבל חשוב לא פחות גם להיערך לסכנות שונות. אחת הסכנות שמדוברות מאוד בשנים האחרונות היא רעידת האדמה הצפויה מתישהו בישראל, רעידת אדמה אחת או יותר שהיא כבר מזמן לא שאלה של האם היא תקרה לפי המומחים, אלא מתי היא תקרה. ישראל ידעה בעבר רעידות אדמה חזקות, כאלו שהשמידו כמעט ערים שלמות, כי אנחנו יושבים על השבר הסורי אפריקאי, מה שאומר שאנחנו נמצאים במפגש של לוחות טקטוניים וכשתהיה רעידת אדמה היא תהיה חזקה במיוחד.

קצת על רעידות אדמה

הסבר מלא לאיך נגרמות רעידות אדמה אין ממש, אבל יש הסבר למה קורה ברעידת אדמה. כדור הארץ מורכב מלוחות לוחות שקרובים האחד לשני, מה שנראה כמו כדורגל. הלוחות הללו לא אמורים לגעת האחד בשני ויש תזוזה תמידית שלהם, ואם לוח אחד נוגע בלוח אחר, יש רעידת אדמה. מדינת ישראל כפי שציינו נמצאת על השבר הסורי אפריקאי או במילים אחרות, בחיבור בין שני לוחות כאלו. זו הסיבה שמדינת ישראל מועדת לרעידת אדמה והמומחים טוענים כבר שנים שרעידה חזקה עשויה להגיע בכל רגע. אז מה עושים בשביל להימנע מרעידת אדמה? איך אפשר להפחית משמעותית את כמות הנפגעים?

עיקר הנפגעים – מהתמוטטות מבנים

כשהיינו קטנים וראינו סרטים מצויירים, כשרצו לדמות בהם רעידת אדמה היו מציגים את זה ככה שהאדמה הייתה פוערת את פיה. אבל זה לא באמת קורה במציאות ברעידת אדמה, היא לא באמת פוערת את פיה וכל מי שנמצא עליה נבלע בתוכה אלא היא רועדת וגורמת בעיקר לקריסה של מבנים ולנפילת חפצים שמסכנים את האנשים. רובם המכריע של הנפגעים, נפגעים בגלל המבנים ולא משום סיבה אחרת, והפתרון היא חיזוק של המבנים. מדינת ישראל הבינה את זה כבר מזמן וחיפשה תמריץ לפרוייקטים של חיזוק, וכך נולדה לה תמ”א 38 – התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה.

תמ”א 38

מדינת ישראל הבינה כבר מזמן שהפתרון או לפחות הפתרון החלקי לצפי הנפגעים הגדול חלילה מרעידת אדמה הוא חיזוק של המבנים. זו הסיבה שבשנת 1975 נכתב התקן הישראלי לעמידות מבנים מפני רעידות אדמה, תקן שהפך למחייה בשנת 1980. התקן הוא תקן 413 וכל קבלן היום מחוייב לבנות בסטנדרטים הרלוונטיים, שאם לא כן המבנה עשוי להיהרס בגלל הסיכון שיש בו. אבל מה עושים עם כל המבנים שנבנו לפני 1980 ועדיין קיימים? מה עם החיזוק שלהם ואיך מגנים על האזרחים שמתגוררים בהם? צריך אם כן לחזק את אותם המבנים אבל חיזוק כזה יהיה יקר. זה אומר הוצאה גדולה מאוד למדינת ישראל וצריך היה לחשוב על פתרון יצירתי.

לשכנע את הדיירים והקבלנים

הקבלנים מצידם מוכנים כמובן לחזק מבנים אבל הם יעשו את זה בתשלום מה שהמדינה תתקשה לעמוד בו, והאזרחים מצידם לא ירצו את הבלגן שסביב פרויקט כזה בבניין שלהם ומה שצריך זה לתמרץ את הקבלנים ואת האזרחים. איך עושים את זה? עם תמ”א 38, התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה שמאפשרת לקבלנים לבצע את החיזוק ללא תשלום ישיר אך במקום זה, הם יקבלו זכויות בנייה ויוכלו לבנות עוד בתים בבניין ואותם למכור. הדיירים מצידם יקבלו בניין חזק יותר כמו גם עוד כמה תמריצים שיעלו את ערך הדירה שלהם ויהפכו את החיים שלהם לנוחים יותר.

אפשרויות הוועדה המאשרת

התוכנית נותנת אם כן זכויות בנייה ויש בכל מקום את הוועדה המקומית שמתכננת ומאשרת, ועומדות בפניה כמה אפשרויות. אפשרות אחת היא לאשר רק את חיזוק המבנה בלי לאשר תוספות בנייה, מה שלא ייתן שום תמריץ לקבלן ולדיירים ולא ממש יעבוד. אפשרות שנייה היא לאפשר לקבלנים לבנות עד 2 קומות בהן ניתן יהיה לבנות דירות חדשות, או להרחיב את שטח הקומה שמתחת או לבנות עוד 2 קומות על ידי פתיחת אגף נוסף. אפשרות נוספת שיש לוועדה לאשר היא הרחבה של הדירות הקיימות בבניין, תוספת שיכולה להגיע עד ל-25 מ”ר ברוטו לכל דירה שמתוכם חייבים גם להוסיף ממ”ד. אפשר בנוסף לממד לבנות מרפסת חדשה ואפשר גם לסגור את הקומה המפולשת ולבנות בה דירות חדשות.

התמריצים לדיירים

צריך אם כן לתמרץ גם את הדיירים כדי שיסכימו לפרויקט מסוג זה. ולכן, גם הם יקבלו כל מיני תוספות שהוועדה תאשר, תוספות ושדרוגים שיהפכו את החיים שלהם לנוחים יותר וכמובן, גם יעלו את ערך הדירה ככה שזה ישתלם להם. התמריצים הללו יכולים להיות:

  • חנייה לכל משפחה – אם אין לכל משפחה חנייה משלה, יכול להיות שהוועדה תאשר הרחבת החנייה הקיימת כך שלכולם יהיו חניות וביניהם גם לדירות החדשות.
  • מעליתתמ”א 38 מאפשרת התקנת מעלית מה שיכול להיות גם אם המעלית חורגת מהקווים הבסיסיים של הבניין. מעלית יכולה להעלות את ערך הדירות בצורה משמעותית.
  • תוספת של מרחבים מוגנים – במציאות הישראלית כל מרחב מוגן מבורך. זה אומר שאפשר להוסיף מרחבים מוגנים גם בצורת מרחב מוגן דירתי וגם בצורת מרחב מוגן קומתי (לכמה משפחות)

אין ספק שתמ”א 38 היא ההוכחה לכך שכשחושבים מחוץ לקופסא אפשר לקבל לא מעט רעיונות טובים. בתוכנית הזו כולם יוצאים מרוצים, הן הדיירים, הן הקבלנים וכמובן המדינה שלא צריכה לממן.

הפרויקטים המוצגים באתר הנם פרוייקטים בישראל בתחומי - תמ"א, חיזוק, שימור, הריסה ובנייה של כל החברות בקבוצה ובעלי מניותיה.

פיתוח ושיווק באינטרנט DreamZone

דילוג לתוכן