logo
A powerful architecture & Construction theme. Construct your website in the perfect Ratio.
Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula

מה היתרונות בביצוע תמ”א 38 בבניין שלי עכשיו? האם שווה לחכות?

גלובלינקס התחדשות עירונית / חדשות ומאמרים  / מה היתרונות בביצוע תמ”א 38 בבניין שלי עכשיו? האם שווה לחכות?

מה היתרונות בביצוע תמ”א 38 בבניין שלי עכשיו? האם שווה לחכות?

אם אתם שוקלים ללכת על תמ”א 38 בבניין שלכם ואתם מחפשים ייעוץ וביצוע מקצועיים הגעתם אל המקום הנכון. אנחנו ב”גלובלינקס” נשמח לסייע לכם. אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר!

אם הבניין שלכם נבנה לפני שנת 1980, סביר להניח שהוא נבנה לפני שהתקן הישראלי הנוכחי הפך למחייב, התקן שמדבר על עמידות מבנים מפני רעידות אדמה.

מדינת ישראל היא מדינה שסובלת מלא מעט בעיות, בעיות ביטחוניות, בעיות כלכליות לעיתים, בתקופת הקורונה כמו כל העולם – מבעיות בריאותיות, אך מעבר לכל אלו היא גם סובלת מבעיה אחת נוספת והיא הסיכון מפני פגיעה רצינית ברעידת אדמה משמעותית. כל המומחים תמימי דעים – היום בו תתרחש רעידת אדמה קטלנית הולך ומתקרב. מדינת ישראל היא מדינה ש”יושבת” על מפגש לוחות טקטוניים בשל המיקום על השבר הסורי – אפריקאי, וכדאי מאוד להיערך לרעידת אדמה כזו.

איך נערכים לרעידת אדמה קטלנית? קודם כל עם המון הסברה ותרגול. כשאנשים יודעים מה לעשות ברגע האמת כמות הנפגעים קטנה משמעותית מאשר כשאין את היידע הזה.

איך עוד מתכוננים לרעידת אדמה כזו? עם חיזוק של מבנים שצריכים חיזוק. יש המון מבנים כאלו, מבנים שנבנו לפני ינואר 1980 אז התקן הישראלי שנכנס לתוקף ב-1975 הפך למחייב, אבל יש בעיה אחת “קטנה”…

מה הבעיה? הבעיה היא שחיזוק המבנים שנבנו בעבר בתקן הישן הוא סיפור מורכב ובעיקר יקר. מישהו צריך לממן את חיזוק המבנים ומדובר כמובן על מיליארדים שהמדינה לא רוצה להוציא, ודיירי הבניינים הללו בטח לא ישלמו.

אז מה בכל זאת עושים? ישבו וחשבו על פתרון יצירתי, ובסופו של דבר הוא הגיע… הפתרון הוא בדמות הטבות לקבלנים שמוכנים לקחת על עצמם את חיזוק המבנים, רווח שלהם מפרוייקט כזה ותמריצים לדיירי הבניינים הללו שיסכימו לשיפוץ כזה. כך נולדה לה תמ”א 38 –תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה.

איך זה עובד בפועל?

בפועל, בדרך כלל מי שמתחיל הליך כזה הוא יזם  תמ”א 38. הוא רוצה כמובן להרוויח מפרויקט כזה והוא מגיע ומציע לדיירים של בניין שזכאי לתוכנית הזו את שירותיו. הוא מכנס את הדיירים ומבטיח להם הטבות מרחיקות לכת במסגרת מה שמותר לו. ההטבות הללו שתיכף ניגע בהן לא רק ישפרו את חייהם של דיירי הבניין אלא גם יעלו את ערך הדירות שלהם. הקבלן מצידו מקבל זכויות בנייה בבניין והדירות שהוא יבנה יהיו הרווח שלו, שאמור להיות לא קטן…

בנייה במסגרת התמ”א

בפרויקט תמ”א 38 הקבלן אם כן מקבל זכויות בנייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה עשויה לאשר לו פעולות שונות. התמ”א מתייחסת גם לאפשרויות השונות של ההטבות של הדיירים, הטבות שיתמרצו אותם ללכת על שיפוץ כזה.

מהן אותן הטבות ומהן אפשרויות הבנייה? התמ”א מתייחסת בין השאר להטבות אותן מקבלים הדיירים במסגרת התוכנית, והן יכולות להיות מגוונות. בתמ”א יש התייחסות לעיצוב של הבניין מה שאומר שאם יש שינויים ותוספות של בנייה צריך לעצב בהתאם את הבניין. בנוסף, התמ”א מדברת גם על הוספה של מרחבים מוגנים מה שיכול להיות כממ”ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ”ק (מרחב מוגן קומתי) ועל האפשרות של מעלית גם אם היא כתוספת מה שאומר שהיא יוצרת חריגה מהקווים המקוריים ומגבולות הבניין.

גם פתרונות חנייה טובים בהקשר של בנייה בתמ”א מוזכרים בה. יש חניות שנפגעו ויש דירות חדשות שצריכות חנייה.

ומהן אפשרויות הבנייה? אפשרויות הבנייה מגוונות. הן מתחילות קודם כל באופציה של חיזוק המבנה ללא שום תוספות בנייה. זה יכול להיות חיזוק המבנה יחד עם הרחבה של יחידות הדיור הקיימות, תוספת של מרפסת חדשה לממ”ד או הקמה של שתי קומות נוספות בשטח של עד חצי משטח הקומה שמתחת.

עוד אפשרות לבנייה היא הקמה של שתי קומות או הרחבה של קומה קיימת. הכול כמובן בהתאם לוועדה לתכנון מקומי ומה שהיא מאשרת.

היתרונות של תמ”א 38

אז מהם היתרונות בביצוע תמ”א 38 עכשיו. האם זה כדאי לי או שעדיף לחכות לשלב מאוחר יותר? התשובה היא – חד משמעית עכשיו. אם כבר יש הסכמה של הדיירים ואם יש הצעה טובה, כדאי לעשות את זה כמה שיותר מהר.

סיבה נוספת ואולי החשובה ביותר היא הבטיחות. אף אחד לא יודע מתי תתרחש רעידת אדמה משמעותית. זה יכול להיות עכשיו או עוד כמה שנים וכפי שציינו לפי כל המומחים בתחום, זה יקרה מתי שהוא בשנים הקרובות. זו הסיבה שכדאי לעשות את זה כמה שיותר מהר, להפוך את הסביבה הטבעית, את הבית ואת הבניין כולו לבטוח יותר. אם תתרחש רעידת אדמה הוא לא אמור להתמוטט מה שאומר שיחסכו לא מעט חיים בבניין ויכול להיות שאפילו שלכם או בני משפחותיכם. לא כדאי לדחות את זה אלא ההיפך, כדאי לקדם פרויקט תמ”א 38 כמה שיותר.

עוד סיבה לעשות את זה ויתרון מובהק, הוא כפי שציינו עליית ערך הבית. בכל מצב אחרי פרויקט כזה הערך של הנכס שלכם יהיה גבוה יותר ויכול להיות שגם משמעותית. אם תירצו למכור אותו תוכלו להרוויח עליו יותר. אם לא תעשו את זה עכשיו, אם לא תתנו לתמ”א לרוץ ולהתקדם מי יודע מה יהיה בהמשך. אל תיקחו את הסיכון הזה.

למצוא את החברה המתאימה

אם אתם שוקלים ללכת על תמ”א 38 אתם חייבים לוודא שאתם עושים את זה עם החברה הנכונה. מה זה אומר החברה הנכונה? זה אומר קודם כל חברה עם ניסיון כמה שיותר כזו שיש לה קבלות על פרוייקטים בעבר. יש עוד לא מעט פרמטרים שצריך לקחת בחשבון בבחירת חברה.

הפרויקטים המוצגים באתר הנם פרוייקטים בישראל בתחומי - תמ"א, חיזוק, שימור, הריסה ובנייה של כל החברות בקבוצה ובעלי מניותיה.

פיתוח ושיווק באינטרנט DreamZone

דילוג לתוכן